Flyg BRA

Lösningen ger större flexibilitet och ökad kundnytta  

  • Kund: Flyg BRA

  • Lösning: ny säker och effektiv kommunikationsplattform

  • Kundvärdesnabbare svarstider, kortare kötider, call-back funktioner och större flexibilitet i lösningen.

Trio Enterprise och IPnett blev en BRA lösning för nya flygbolaget

Ett nytt svenskt flygbolag bildades 2016. Det var nio lokala flygbolag som gick ihop i ett gemensamt flygbolag, BRA. BRA blev därmed Sveriges andra största inrikesflygbolag och står för var tredje inrikesflygresa i Sverige. Då uppstod också behov av en effektiv gemensam telefonilösning med funktioner för både kundcenter och för den interna Operationella driftledningen. Valet föll på Enghouse Interactives flexibla kommunikationsplattform Trio Enterprise.

Effektivisera kontakten

”Utgångspunkten var att vi hade olika verktyg för växel- och kundcenter och valde därför att skaffa ett gemensamt system som kunde modernisera och effektivisera kontakterna med våra kunder. Men också, på samma plattform, få en smidigare hantering internt när det gäller sjukanmälningar, besättningsplanering och så vidare”. Michael Quist, CIO på BRA
Med Trio Enterprise har BRA bland annat skapat snabbare svarstider, kortare kötider, infört call-back funktioner och automatiserat schemaläggning av kundcentret. I Trio Enterprise kan funktionerna spridas över fler personer, och inte bara till en växeltelefonist, vilket ger större flexibilitet och bättre kundservice. BRA planerar även att införa funktioner för chatt och mail.

Bättre statistik

”Med det nya systemet kan vi få ut bättre statistik och därför till exempel planera bättre för arbetstoppar. Personalen är supernöjda. Det finns inte någon som tycker att det var bättre förr”. Michael Quist. CIO på BRA
Integration, installation och anpassning av kommunikationsplattformen genomförs av systemintegratören IPnett. IPnetts konsulter har i nära samarbete med BRA anpassat och utvecklat lösningen efter kundens verksamhetsbehov för optimal kundnytta. På så sätt arbetar vi alltid nära kunden och skapar arbetsprocesser som bidrar till kostnadseffektiva kundlösningar. IPnetts systemkonsulter har även en unik kompetens inom områdena UC och IT vilket skapar mycket hög säkerhet i kundlösningarna. Fördelen med Trio Enterprise är att lösningen kontinuerligt kan anpassas och utvecklas där kunden kan vara med och påverka lösningen. BRA har själva varit med och bestämt vilka funktioner som just de behöver för sin verksamhet.
”BRA är ett tydligt exempel på hur IPnett levererar verksamhetskritisk kommunikation till företag och organisationer som söker en värdeadderande partner. Vi är stolta att få vara med på BRAs nya resa som bolag” Peter Agild, Sales Director IPnett    
Fakta om BRA BRA står för Braathens Regional Airlines, men det är också ett löfte om hur bolaget vill uppfattas av kunderna. BRA flyger till Stockholm Bromma, Umeå, Östersund, Sundsvall, Visby, Trollhättan, Göteborg, Växjö, Kalmar, Ronneby, Halmstad, Ängelholm och Malmö. Under 2015 slog Malmö Aviation och Sverigeflyg gemensamt passagerarrekord med drygt 2,2 miljoner resenärer. BRA är miljöcertifierat enligt ISO 14001 och arbetar aktivt för ett fossilfritt inrikesflyg. BRA har 1100 medarbetare fördelat på 13 orter i Sverige. BRA ägs av Braganza som är Per G Braathens svenska investmentbolag. Läs mer om BRA